Waarom we verlangen

dinsdag 30 augustus 2022

Sommigen van ons willen boven alles een mooie auto, terwijl anderen het niets kan schelen wat ze rijden, maar wanhopig willen dat hun bedrijf succesvol is. Weer anderen willen geen van beide, maar streven in plaats daarvan naar een leven in een nieuwbouwhuis met tuin, twee kinderen en een hond.

Heb je je ooit afgevraagd waar deze verlangens eigenlijk vandaan komen? Als we eenmaal gegeten, gedronken en een dak boven ons hoofd hebben, hoe gaan we dan verder? Op het eerste gezicht lijkt dit voor de hand te liggen: we willen het gewoon.

De verlangens zijn er toch? Ze zijn onafhankelijk en komen uit jezelf. Ik wil iets omdat het ‘zinvol’ is, het ‘juiste is om te doen’ of ‘ik word daar gelukkig van.’

Maar wat als verlangen helemaal niet zo werkt?

De Franse filosoof René Girards kwam met een radicaal idee die voor veel succes zorgde in de marketingwereld. Hij stelt dat verlangen sociaal is: We willen wat andere mensen willen. Van de meest prominente beroemdheden tot onze eigen familieleden, mensen zelf worden modellen voor wat te verlangen.

Je ziet het vaak beter bij anderen dan jezelf. Denk maar aan de trend in interieurs. Vooral als je niet zelf op zoek bent naar een nieuwe keuken, zie je de trend beter. Opeens heeft elk opgeknapt huis op Funda een zwarte keuken, visgraatvloer en stalendeuren. Of de aandelenmarkt. Daar zie je dat trends naar boven of beneden elkaar versterken.

-> Het is mijn doel om iedereen te helpen zich bewust te worden van deze verlangens. Als je begrijpt waarom je opeens een zwarte keuken wilt, krijg je meer autonomie om een zinvolle keuze te maken. Zowel in je dagelijks leven als met de marketing van je bedrijf.

Volgende keer… ‘Waarom je dat ene jurkje wilt.’

Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten