Waarom een Renault zelden naast een BMW woont

dinsdag 26 mei 2020

‘Allemachtig, alle advocaten zijn hetzelfde!’

‘Hoe bedoel je?’, vraagt Jonah Berger nieuwsgierig.

‘Ze hebben succes, ze worden partner, wat dan ook. En dan gaan ze naar de showroom en kopen een nieuwe BMW’, sarcasme druipt door in zijn stem.

‘Interessant. Maar ben jij geen Washington D.C. advocaat? En rijd jij ook niet in een BMW?’

‘Yeah, yeah, but you know... Zij rijden allemaal in een donkergrijze en ik rijd een blauwe BMW’.

Ik luister naar het gesprek van Jonah Berger, schrijver van het boek ‘Invisible influence’ en professor bij de universiteit van Pennsylvania. Hij vertelt over sociale invloed.

Onafhankelijk denkers

Natuurlijk, we geloven graag dat we onafhankelijke denkers zijn. Dat wij onze voorkeuren bepalen, niet dat het afhangt van de grillen van anderen.

Maar kijk nu eens om je heen? We zien heel veel mensen dezelfde dingen doen. De meeste van ons lopen niet rond als Lady Gaga in PVC pink met een mes in het been. We dragen juist dezelfde outfits, jurken met prints van het seizoen, wit t-shirt, spijkerbroek, overhemd. We rijden vergelijkbare auto’s. We kopen soortgelijke loungesets. Maar, als we naar anderen kijken zien we de sociale invloed en begrijpen we dat het gebeurt.

Welke invloed?

Toch zien we deze invloed niet bij onszelf.

‘Onderzoek in de Sociale Psychologie laat zien dat we de sociale invloed bij onszelf niet goed kunnen zien’, aldus Jonah.

Kijk maar naar het voorbeeld van de advocaat. Hij zag de invloed bij de advocaten, maar voor hemzelf was er een duidelijk verschil.

Waarom we iets kopen

De reden voor deze blindheid is omdat wij namelijk weten waarom we iets kopen. Als we op het punt staan een BMW te kopen, doen we dat echt niet met de geachte:

“nou onze buren of vrienden hebben ook een BMW, dus wij kopen er ook een.’

Je koopt zoiets vanwege de prijs, of omdat je het er mooi uit vindt zien. Maar, dat is dus niet de echte reden. De echte reden is dat we gewoon onze omgeving volgen om keuzes te maken.

Ik net zo goed. Ook als bewuste marketeer die deze theorie echt wel kent. Ik rijd namelijk in een fel blauwe Mini. In 2017 heb ik de BMW gekocht. Met een hele lijst persoonlijke redenen. Dacht ik. Maar met de podcast vers in mijn oren, realiseer ik me opeens… ik rijd een blauwe mini. En twee van mijn vriendinnen hadden toen een Mini. Maar... die waren natuurlijk wel zwart.

Volgende keer -> Welke vormen van social invloed kun je toepassen als ondernemer?

Laat me weten hoe jij sociale invloed ervaart, stuur me een bericht.

Wil jij nu elke week op de hoogte zijn van een update?
Meld je aan voor mijn wekelijkse PIT TIP inspiratie

Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten