Terwijl je nietsvermoedend je BILLY boekenkast, FOLKJA spiegel en het KÄPPHÄST kleed shopt, heb je ook al allerlei impulsaankopen in je karretje gemikt. Zo snel je de roltrap opgaat weet IKEA je namelijk subtiel (en soms minder subtiel) te beïnvloeden én te zorgen dat je met voldaan gevoel vertrekt.
Van IKEA kunnen we juist als zakelijke ondernemers veel over beïnvloeding psychologie leren. Hoe doet de geel-blauwe vriend dat toch en wat kun jij hiervan leren? Vandaag deel I.
1: Verlaag de koopdrempel
IKEA is er meester in om de koopdrempel die je als bezoeker hebt te verlagen. Als zakelijke ondernemers wil je bij jouw klanten ook graag die drempel wegnemen. Toch denk je niet gelijk om te leren van een gigant als IKEA.
Terwijl je naar de Ektorp bank loopt om hem uit te proberen, valt je oog op een mand vol met handig-om-mee-te-nemen-producten. Een felblauwe afwasborstel met zuignap, sponsjes en een oranje doos met schroeven en pluggen.
“Ach, nu ik er toch ben, neem ik die afwasborstel gelijk mee, handig”, denk je. Je mikt de borstel in je karretje. Deze ogenschijnlijk kleine beslissing, heeft grote gevolgen.
Het verandert namelijk de vraag in je hoofd van “Ga ik wat kopen?” naar “Wat ga ik nog méér kopen”. Door de afwasborstel te kopen (in de winkelwagen), is de eerste stap gezet. Je besluit nu sneller om ook de bank te kopen (want je gaat toch al afrekenen). De koopdrempel is overwonnen en het shoppen kan beginnen. Precies wat IKEA wil.
Toepassen als zakelijk ondernemer
Als zakelijke ondernemer kun je deze drempel verlagen door een klein product of service aan te bieden, naast je grotere dienst.
Neem als voorbeeld een websitebouwer, die een voordelige health scan maakt van je website voor 99 euro. Of juist een fotograaf die een portret sessie + 1 foto biedt voor een soortgelijk bedrag. Andere manieren om de drempel te verlagen zijn het aanbieden van een boek of Epaper voor een bedrag van bijvoorbeeld 14,95 euro. Het is belangrijk dat de klant wel echt iets moet kopen, gratis werkt in dit geval juist averechts.
Natuurlijk verlaag je de koopdrempel nog op veel meer manieren, bijvoorbeeld tijdens sales presentaties, telefoongesprekken, in je teksten op je website en in je e-mails. Lukt het jou om de drempel altijd te verlagen? Dat ze je product / dienst kopen, je meerwaarde begrijpen, kortom het liefst met jou willen werken? Ik snap dat het best lastig kan zijn hiermee te beginnen, dus ik help je graag op weg. Stuur me een bericht.
Volgende keer: Hoe krijg je commitment?
Het Ikea-effect voor je onderneming deel II