‘Ik ben niet gevoelig voor reclames en marketing.’

donderdag 11 mei 2023

Waarschijnlijk denk je dat dit vooral voor anderen geldt. Jij hebt je daar zelf niet zo’n last van. Je maakt je keuzes bewust, om reden x, y, z.

Veel mensen hebben een hond genomen in Corona tijd. Als reden geven ze meestal aan dat ze altijd al een hond wilde hebben. Dat ze in coronatijd veel thuis zaten, bijna dagelijks foto's van puppy's zagen op social van al hun vrienden, heeft daar natuurlijk geen invloed op gehad.

Als mensen zeggen niet gevoelig te zijn voor reclames en marketing vraag ik graag of ze kinderen hebben. Kinderen laten het effect van verlangens (en hoe reclames, vriendjes etc invloed uitoefenen) heel goed zien.

Verlangen = puur

Mijn dochtertje is bijna 2 jaar oud en ze verlangt nog heel puur. Wat ik eet, wil zij ook eten. Zit ik op mijn telefoon, wil zij ook op de telefoon spelen. Onbewust baseert ze haar verlangens op mijn gedrag, zonder daar iets van schroom over te voelen. Ze verlangt omdat ze mij ziet verlangen naar iets.

Spiegelen

Al van jongs af aan leren we ons te spiegelen aan anderen. Het is een logisch en evolutionair handigheidje, het zorgt voor ons voorbestaan als groepje apen. We hebben natuurlijk onze basisbehoeften als honger, slaap en dorst, die we hoe dan ook vervullen. Maar zijn deze vervuld, dan kijken we naar anderen om te zien wat we willen. Mijn dochtertje kijkt naar mij om te leren. Ik ben haar model, want ik doe nu eenmaal heel veel dingen die zij nog niet kan, maar wel zou willen kunnen. Ze neemt automatisch aan dat ik inzicht heb in wat het beste is om te doen. Deze manier van spiegelen, vergeten we niet als we ouder worden. Dat we daar later een sausje van identiteit en eigen wil aan verbinden, doen alsof we ongevoelig zijn voor marketing en sociale invloeden, maakt het effect niet minder sterk.

Je ziet het vaak beter bij anderen dan jezelf

Kijk aankomende week eens of je een trend kan ontdekken bij je kinderen. Is er een nieuw hip speelgoed wat de nieuwe rage is? Wie begon ermee? Wie weet kun je ook bij jezelf een oud verlangen ontdekken van paar jaar geleden. Een broodbak machine bijvoorbeeld, die na een keer ongebruikt in je keukenkastje verdween.

Het is mijn doel om iedereen te helpen zich bewust te worden van verlangens. Als je begrijpt waarom je kind opeens een hond wil, lukt het beter om een zinvolle keuze te maken. Zowel in je dagelijks leven als met de marketing van je bedrijf.

Opvallen bij jouw klanten? Contact
Sluiten