Met inflatie boven de 17% ontkom je er niet meer aan. Als bedrijf moet je de kosten wel gaan verrekenen, maar hoe doe je dat? Ga je prijzen verhogen? Of juist de inhoud van je product of dienst verlagen, zodat je dezelfde prijs kan hanteren?
Optie 1: Krimpflatie (inhoud verlagen)
Krimpflatie betekent dat je een andere verpakking introduceert met minder inhoud voor dezelfde prijs. Je granola heeft in plaats van 450 gram, opeens 400 gram, maar dan nog steeds voor 3,35. De bedrijven doen dit omdat we als consument vaak wel prijsbewust zijn, maar niet zo goed de inhoud onthouden. Dat vertellen de merken niet, maar ze roepen wel ‘nieuwe receptuur’ of ‘verbeterde smaak’. Ze vertellen je niet het echte verhaal en kom je erachter, dan voel je je belazerd. Marketing gaat over vertrouwen, niet misleiding. Als merk verdien je tijdelijk misschien meer, maar in de toekomst loop je op reputatieschade.
Lidl springt handig op deze trend in door de inhoud opeens groot op billboards uit te lichten van het eigen merk en het A-merk (Veel A-merken hebben in de afgelopen maanden het gewicht verlaagt i.p.v. de prijs verhoogt).
Optie 2: Prijzen verhogen
Een alternatief is gewoon eerlijk de prijs verhogen. Jaren geleden leerde ik al voor een klant AtaxiS, dat het eerlijke verhaal gewoon werkt. Leg uit waarom de prijs omhoog gaat. Maak het inzichtelijk. Van meer dan 10 grote zakelijke klanten, ging één klant weg (en kwam na een half jaar alweer terug).
Wat je ook doet, wees eerlijk
De prijs is een dialoog tussen een bedrijf en de klant. Wees eerlijk over hoe je de prijs bepaalt, leg het uit en bouw aan je merk. Geef je klant een keuze. Zeker in de B2B markt kiezen klanten zelf misschien net zo lief voor een iets lager gewicht, dan een hogere prijs. Denk aan een restaurant die liever een kleiner pepermuntje weggeeft bij de rekening, dan dat ze in prijs omhoog gaan.
Het is mijn doel om iedereen te helpen zich bewust te worden hoe je het verlangen naar je product of dienst (en de bijbehorende prijs) goed presenteert. Juist nu wil je werken aan je merkbekendheid, dat zorgt ervoor dat je klant prijsstijgingen makkelijker accepteert (tip uit de jaren zeventig, toen werkte dat ook heel goed en was er hoge inflatie).